DE ONTWERPERS

jasmien&kristof_Tekengebied 1.png
jasmien&kristof-02.png
Kristof Van Schoorisse, manager & Jasmien Witvrouwen, ontwerpster

"Als bedrijf hebben we een soft spot gehad voor creatievelingen.

                                                 

                                                     Het is een eer om met kunstenaars te mogen samenwerken,

                                                                              ze maken ons als merk niet enkel trots maar ook erg sterk. "

Waar komt de naam Plum Plum vandaan? Een kleine wandeling door het verleden.

 

Kristof : Plum Plum kent een ruime geschiedenis. Babimex, ons moederbedrijf, werd opgericht in 1962 te Deinze. Onder onze eigen merknaam verdeelden we verschillende merken. We stonden bekend als ‘de babyfabriek’, ook tot op vandaag nu de Plum Plum-site verbouwd werd tot moderne lofts, wordt de link naar ’de babyfabriek’ nog steeds gelegd. Later wanneer de merkenpolitiek in opmars kwam, beslisten ook wij als bedrijf niet langer alles onder onze eigen merknaam Plum Plum naar buiten te brengen, maar merk per merk.

Plum Plum werd vanaf dan ons eigen huismerk waarin we babybeddengoedcollecties uitbrengen.

 

Wat is de evolutie van het merk?

 

Kristof : Vroeger werkten we nauw samen met andere merken die we bij Babimex verdelen. Onze collectiethema’s werden vaak afgestemd op de thema’s van onze andere merken. Op die manier hadden we niet alleen heel mooie samenwerkingen, het leverde ook mooie resultaten op wanneer de verschillende collecties naadloos in elkaar overliepen. Vandaag ziet het landschap er heel anders uit. Merken willen hun eigen identiteit veel sterker uitspelen en willen differentiëren in plaats van correleren. 

 

Jasmien : Maar ook bij de consumenten zie je een grote verandering. Waar vroeger gekozen werd voor babykamers in één thema - en hierbij alles gematcht werd, van badje tot eetstoel - kiest de consument nu liever om creatief aan de slag te gaan en merken of stijlen te mixen en matchen tot een eigen geheel. Mensen gaan zelf samenstellen, ze opereren als het ware als styliste in hun eigen leefwereld en ik vind dat een zeer interessante en positieve evolutie. Ook als merk en ontwerper daagt het je uit. Voor mij stimuleert het enorm de creativiteit.

 

Was er altijd een ontwerper in huis aan het werk voor Plum Plum of wordt het ontwerpwerk uitbesteed?

 

Kristof :  Beiden. In het verleden werkten we samen met verschillende ontwerpbureaus. Toen we in 2016 voor Plum Plum nadachten over een rebranding, stelde onze in-huis creative op de marketingafdeling -ontwerpster Vanessa Verstappen- zelf voor om het ontwerpwerk voor haar rekening te nemen. De collectie lag haar zeer nauw aan het hart en de uitwerking kende een verbluffend resultaat.  

 

Als bedrijf hebben we wel altijd een soft spot gehad voor creatievelingen. Het is een eer om met kunstenaars van dit formaat te mogen samenwerken. Dat en het feit dat vanaf dan alles in huis gebeurde, maakte ons als merk niet enkel trots maar ook erg sterk. Het is een energie waar we als bedrijf van houden en graag willen verderzetten door de samenwerking met Jasmien, maar ook nog met andere kunstenaars, vertellers of illustratoren. 

 

Jasmien, jij tekende de nieuwe collecties uit. Hoe is deze samenwerking ontstaan?

 

Jasmien : Door Vanessa. Zij was een zeer goede vriendin van mij, we waren verbonden door onze creativiteit. Toen er bij Babimex een vacature kwam, belde ze me op en vroeg ze om samen te werken. Na een sollicitatiegesprek klikte het ook tussen mij en het bedrijf en een samenwerking was geboren. Vanessa en ik waren verlengden van elkaar. Een creatief koppel ; dat mag je best letterlijk nemen. Op kantoor liepen we steeds op onze blote voeten te paraderen; vrolijk keuvelend over een mooie expo die we dit weekend bezochten of een unieke nieuwe kleur die ons intrigeerde. Vanessa maakte mijn zinnen af en versterkte mijn ontwerpen wanneer ik ergens op vastliep. Onze ideeën waren heel gelijklopend en onze beeldtaal complementair. We hebben veel lachmomenten maar ook tranen gedeeld. Het was een unieke tijd. 

 

Jammer genoeg nam ze vorig jaar afscheid van het leven, en ik mis haar elke dag. Het feit dat ik aan Plum Plum kan verder werken -het merk dat haar zo nauw aan het hart lag- maakt me trots en soms verdrietig tegelijk. Wanneer ik het resultaat zie van de fotoshoot, kan ik mijn tranen niet bedwingen. Omdat ik weet dat ze trots zou zijn, en dan doet alle schoonheid pijn.

Babimex42.JPG

Hoe ontstond het nieuwe concept voor Plum Plum?

 

Jasmien : Het concept ontstond vanuit het aspect wat hierboven reeds ter sprake kwam. Ik ben enorm getriggerd door de mix & match-cultuur die nu heerst. Waar klanten over verschillende merken en stijlen heen denken en heel erg hun eigen wereld willen creëren. Voor mij schept dit een rijkdom aan mogelijkheden, ik zie hierin veel kansen om een heel uniek verhaal te brengen met Plum Plum.

 

Jasmien, ontstaan de ideeën voor nieuwe concepten bij jou vanzelf of heb je wel eens last van de gevreesde ‘witte pagina’?

 

Nooit. Letterlijk nooit. Ik ben écht een ideeënspinner. Getriggerd door zowat alles in de wereld om me heen, ontspruiten in mijn hoofd continu 101 ideeën. Als in een suikerspinmachine draaien de ideeën er aan een sneltempo rond en rond. Mijn brein is zo bedraad dat het spuien van ideeën rustgevend en helend werkt, ze moeten letterlijk “van mij af”. In mijn tas en huis slingeren overal schetsboekjes en papiertjes rond vol ideeën. Die ontstaan onder de douche of op de tram, maakt niet uit. Deze papiertjes en boekjes moet ik regelmatig ordenen. Het is een chaotisch hoopje hersenspinsels. Sommige ideeën zijn voor mijn eigen merk, de andere voor Plum Plum en nog andere zijn dan weer ideeën die moeten rijpen en vroeg of laat hun plaatsje krijgen, hetzij in mijn eigen verhaal of in dat van een merk waarvoor ik werk.

 

Liggen er voor Plum Plum al veel nieuwe plannen op de plank voor 2022?

 

Jasmien : Uiteraard. Dat is een beetje het gevaar wanneer je met mij in zee gaat. We denken momenteel na over hele mooie projecten. Het fijne aan samenwerken met Babimex / Plum Plum is dat ik alle vrijheid krijg. Hierdoor heb ik een concept kunnen voorstellen dat helemaal buiten de comfortzone van het merk ligt. Een vernieuwend idee dat niemand eerder bedacht binnen het baby-beddinglandschap. Ik stelde het project met klamme handen voor maar Kristof was meteen heel enthousiast! En dat is meteen misschien ook wel het leukste aan onze samenwerking; dat Kristof ook heel veel energie heeft en steeds wil vernieuwen. 

 

Alles waar we aan werken is vaak top secret binnen het bedrijf ; en dus kan je ons best vergelijken met twee kinderen die nieuwsgierig op een speeltuin spelen en de limieten van elk toestel aftasten. Toch even testen hoe hoog die schommel precies gaat.

 

Kristof : We dragen allebei Vanessa erg in ons hart. Zij wordt niet vergeten. Dus dat tipje van de sluier kunnen we wel al lichten. Dat onze nieuwe collectie - in welke vorm dat die dan ook verschijnt - een sterke link zal hebben met Vanessa en haar droomwereld.

 

 

Waar staat het merk Plum Plum voor anno 2022?

 

Jasmien : We bieden een mix aan van print en uni collecties bedtextiel. Alle prints en uni items kunnen onderling met elkaar gecombineerd worden zodat elke klant zijn eigen pallet kan samenstellen zonder dat wij dat als merk opdringen in een geheel zoals wij het zien. Uiteraard inspireren we wel door onze shoots, instagram, samenwerkingen met stylisten en magazines. Maar het zijn slechts suggesties en tips. Het meest zijn we getriggerd als we op instagram foto’s ontvangen van de mooiste kamertjes waarin klanten ons merk in een mooie mix combineerden tot een zinnenprikkelend geheel.

 

Kristof : Anders dan vroeger zijn we ook meer bezig met het milieu en onze planeet. Al onze stoffen zijn biokatoen en worden geproduceerd in eerlijke en veilige werkomstandigheden. Ethiek en duurzaamheid dragen we hoog in het vaandel. Ik denk dat elk merk daar op dit moment bewust mee wil omgaan, en dat is een zeer positieve evolutie. Uiteindelijk gaat het niet alleen om de wereld waarin wij rondlopen, maar nog meer om de wereld waarin onze pasgeborenen, waarvoor wij creëren opgroeien. Laat ons ervoor zorgen dat dat een mooie groene, gezonde en veilige plek kan zijn.